سبقت چینی ها در صنعت خودروهای برقی از اروپا

سبقت چینی ها در صنعت خودروهای برقی از اروپا

بازاری: به نظر می آید كه خودروسازان چینی از همتایان خود در اروپا در تولید و توسعه خودروهای الكتریكی و برقی پیشی گرفته اند.



به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، خیلی از شركتهای خودروسازی در جهان عزم خویش را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم كرده و از برنامه های خود بدین منظور رونمایی كرده اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاك، سبب شده است شركت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هریك از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی كنند.

بسیاری از كشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و كاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الكتریكی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

تازه ترین گزارش های انتشار یافته از آن حكایت می كند كه شركت های خودروسازی در چین تصمیم گرفته اند به توسعه خط تولید خودروهای پاك و دوستدار محیط زیست بپردازند و در این خصوص از خودروسازان اروپایی جلو بزنند.

از طرفی دیگر، خیلی از شركت های خودروسازی اروپایی كه خودروهای برقی تولید می كنند، باتری های مورد نیاز خویش را از كارخانه های باتری سازی در چین و كشورهای آسیایی تامین می كنند و همین مساله باعث می گردد كه خودروسازان اروپایی وابستگی شدیدی به همتایان چینی خود داشته باشند كه در نهایت باعث می گردد آنها حداقل یك پله از خودروسازان چینی عقب تر بایستند.

این رقابت به مرحله ای رسیده است كه برندهای اروپایی باوجود تلاش های فراوان، همچنان تحت سلطه و در اختیار چین است و به نظر می آید با عنایت به جذب سرمایه گذاری های كلان آینده خودروهای برقی از آن این كشور پهناور آسیایی خواهد بود.

تحلیلگران همینطور برآورد كرده اند كه فناوری خودروهای برقی یكی از عواملی خواهد بود كه باعث پیشرفت، سودآوری و درآمدزایی چین شده و عملكرد موفقیت آمیز این كشور را نسبت به سایر شركت های رقیب دو چندان خواهد نمود.

بر اساس گزارش وب سایت StreetInsider، هم اكنون دو سوم ظرفیت جهانی تولید باتری های لیتیوم یونی كه در خودروهای برقی هم مورد كاربرد قرار می گیرد، به چین متعلق می باشد بعلاوه اینكه این كشور هم حالا بزرگترین بازار خرید و فروش خودروهای برقی در جهان را هم به خود مختص كرده است.

این در حالی است كه تنها یك درصد از ظرفیت تولید جهانی باتری لیتیوم یونی به شركت های اروپایی متعلق می باشد كه آنها هم باز چین را به عنوان قطب اصلی و مركزی تولید باتری و فعالیت های خود در نظر گرفته اند. به عنوان مثال، شركت هلندی لیتیوم وركس (Lithium Werks) تابحال دو كارخانه در چین راه اندازی و راه اندازی كرده و هم حالا هم درحال راه اندازی سومین كارخانه با یك سرمایه گذاری یك میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری در این كشور است. البته به نظر می آید قانون افزایش تعرفه واردات از چین و جنگ تجاری میان این كشور و ایالات متحده آمریكا اندكی در این خصوص دست و پای شركت های اروپایی فعال در چین را بسته و امكان دارد آنها را با افزایش هزینه های نهایی روبرو كند كه البته همه آنها تحت حمایت كمیسیون اروپا به منظور توسعه شركت های فعال در حوزه تولید خودروهای پاك و دوستدار محیط زیست قرار گرفته اند.

دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مكزیك، چین و هند همچون پیشگامانی هستند كه قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام كنند.

در سال قبل میلادی بالاخره خودروهای الكتریكی و برقی از حالت خودروهای غیر قابل استفاده ای كه تنها در نمایشگاه های علم و فناوری از آنها رونمایی می شد، خارج شد و تولید انبوه خودروهای لوكس و قابل استفاده آنها توسط غول های خودروسازی شروع شد. این تولید انبوه كه با استقبال بینظیری از جانب مردم و دولت های بسیاری روبرو شد، می تواند نقطه عطفی برای جهشی بزرگ و گامی بلند به سمت خودروهای پاك و غیر آلاینده به شمار بیاید.

به همین دلیل، خیلی از كارشناسان و تحلیلگران برآورد كرده بودند كه سال جاری میلادی، سال شكوفایی صنعت خودروسازی برقی و الكتریكی خواهد شد.




1397/08/20
14:32:22
5.0 / 5
5286
تگهای خبر: بازار , تولید , خرید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا