آیا خودرو های یورو 5 حتما باید سوخت یورو 5 استفاده كنند؟

آیا خودرو های یورو 5 حتما باید سوخت یورو 5 استفاده كنند؟

بازاری: در سال قبل اختلاف سازمان حفاظت محیط زیست و خودروسازان بر سر اتمام مهلت خودروسازان برای تولید خودروی یورو 5 خبرساز شد و این دو بخش ادعاهای متناقضی برای توجیه تصمیمات خود مطرح نمودند. هرچند كه سازمان ملی استاندارد ایران اواخر سال قبل اعلام نمود كه خداحافظی با خودرو های یورو 4 در سال 1399 قطعی است، اما تصمیم درباره تایید ادعای هر یك از این ذی نفعان دشوار به نظر می آید.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، برمبنای ماده ۴ قانون هوای پاك قرار بود كه از شروع سال ۱۳۹۸ فروش خودرو های یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان قبل از مبادرت به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام نمایند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.
با این وجود آذر ماه سال قبل سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به مدیرعامل شركت ایران خودرو، خواهان توقف پیش فروش چهار خودروی یورو ۴ این شركت با موعد تحویل سال ۱۳۹۹ شد و اعلام نمود كه در صورت ادامه پیش فروش این خودرو ها، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور كار خود قرار خواهد داد.
اما همان روز احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت كه فعلا به سبب آماده نبودن زیرساخت ها خصوصاً عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵ و و همین طور تحریم ها و مشكلات ناشی از آن، امكان تولید خودرو سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ وجود ندارد. او همینطور گفته بود كه عدم تولید و توزیع بنزین یورو ۵ سبب شده خودرو های وارداتی با استاندارد یورو ۵ نیز به سبب استفاده از سوخت یورو ۴، گرفتار مشكلات عدیده شده و بطور مكرر به تعمیرگاه ها مراجعه كنند و چون وزارت نفت از شروع سال آینده (۱۳۹۹)، امكان تولید و توزیع سراسری بنزین یورو ۵ را ندارد، خودروسازان نیز نمی توانند آلایندگی خودرو های سواری را به یورو ۵ ارتقا دهند.
با این وجود یك روز بعد دبیر كمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت كه بیشتر قطعات محصولات سایپا و ایران خودرو تولید داخل است و ارتقای استاندارد آنها ربطی به تحریم ها ندارد. همین طور طبق اظهارات او اگر خودروی یورو ۵ سوخت یورو ۴ مصرف كند مشكلی ندارد، چونكه تفاوت سوخت یورو ۴ و یورو ۵ ناچیز است؛ بنابراین الزامی جهت استفاده از سوخت یورو ۵ در خودرو های یورو ۵ وجود ندارد.
هرچند كه سازمان ملی استاندارد ایران اواخر سال قبل اعلام نمود كه خداحافظی با خودرو های یورو ۴ در سال ۱۳۹۹ قطعی است، اما در چنین شرایطی تصمیم درباره تایید ادعای هر یك از این ذی نفعان دشوار بنظر می رسد.
در این رابطه وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینكه خودرو های یورو ۵ می توانند از سوخت یورو ۴ استفاده كنند و دراین زمینه مشكلی وجود ندارد، اشاره كرد: با این وجود در چنین حالتی آلایندگی باز هم در حد یورو ۴ خواهد بود و كارایی لازم حاصل نمی گردد.
وی ادامه داد: با این وجود نمی توان همیشه اظهار داشت كه خودروسازان منتظر ارتقای استاندارد سوخت باشند یا وزارت نفت صبر كند تا استاندارد خودرو ها ارتقا یابد. به عبارت دیگر نمی توان هر دو شرایط را همزمان ایجاد كرد و خودروسازان و وزارت نفت هر دو باید مسئولیت های خودرا دراین زمینه انجام دهند و ارتقای استاندارد محصولات خودرا شروع كنند.




منبع:

1399/01/12
14:41:56
5.0 / 5
3221
تگهای خبر: تولید , خودرو , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا