چین به یاری روسیه شتافت
به گزارش بازاری، خودرو های چینی کارخانه های خودروسازی روسیه را احیا می کنند.
به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، راه اندازی مجدد خودرسازی کلاسیک دوران شوروی به نام مسکوویچ توسط شرکت دولتی در ماه نوامبر بعنوان نشان دهنده مقاومت صنعت خودروسازی روسیه در مقابل تحریم های غرب بود.
سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو در زمان رونمایی از موسکویچ در کارخانه ای که سال قبل دولت مسکو از خودروساز فرانسوی رنو با قیمت تنها یک روبل (۰.۰۱ دلار) از خودروساز فرانسوی رنو گرفت، اظهار نمود که این یک رویداد تاریخی است و خیلی از مردم فکر می کردند که این پایان صنعت خودروی روسیه است اما تولد باردیگر موسکویچ نشانه ای از نفوذ فزاینده چین بر بخش مهمی از اقتصاد روسیه است.
خودرو های کارخانه بزرگ خودروسازی مسکویچ در جنوب پایتخت روسیه هیچ شباهتی به مدلهای موسکویچ دوران شوروی ندارند. مسکویچ به رویترز اظهار داشت: «بومی سازی تولید به تدریج افزایش خواهد یافت.» فاز دوم تولید در اواخر سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۴ شروع می شود و مجموعه وسیع تری از تأمین کنندگان محلی با قطعات روسی را شامل خواهد شد.
داده های صنعت خودرو نشان داده است که خودروسازان چینی با خروج غرب که قبل از حمله به اکراین بر بازار تسلط داشت، سهم بازار روسیه را تصاحب می کند. طبق داده های شرکت تحلیلی Autostat، خودرو های وارداتی چینی حالا ۴۹ درصد از بازار روسیه را به خود اختصاص داده اند که در ژوئن به ۴۰ هزار دستگاه رسیده است، در حالیکه سهم پیش از جنگ، ۷ درصد در ژوئن ۲۰۲۱ بود.
بر مبنای آمار گمرک چین، صادرات خودرو های سواری خودروسازان چینی به روسیه در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳، ۶.۴ برابر سالانه افزوده شد و به تقریبا ۴.۶ میلیارد دلار رسید که شامل صادرات به ارزش بیشتر از یک میلیارد دلار تنها در ماه ژوئن است. رویترز اعلام نمود که شرکتهای چینی هم با مونتاژ خودرو در کارخانه هایی مانند رنو و نیسان، فروش خویش را در روسیه می افزایند.
دو شرکت و چهار منبع مطلع به این مورد به رویترز گفتند که شش کارخانه در روسیه که قبلاً متعلق به خودروسازان اروپایی، ژاپنی و آمریکایی بودند یا خودرو های خویش را مونتاژ می کردند، حالا مدلهای چینی تولید می کنند یا برنامه هایی برای این کار دارند. محاسبات رویترز نشان داده است که به صورت کلی، شش کارخانه ظرفیت سالانه حدود ۶۰۰ هزار خودرو دارند.
کارشناسان این بخش اعلام کردند که حضور رو به رشد خودروسازان چینی به نفع روسیه است و این کشور را قادر می سازد تا تولید در کارخانه های متوقف شده را از سر بگیرد و کارگران را حفظ کند. ولادیمیر پوتین گفت کارکنان این صنعت در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰۰ هزار نفر بود.
منبع: بازاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب