گول آگهی ها و شایعات را نخورید برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست
بازاری: چند روزی است که آگهی های فروش خودرو های فرسوده با قیمت های بسیار بالا در پی یک شایعه، بحث برانگیز شده است؛ بدین سبب مردم نباید فریب این آگهی ها و سودجویان را بخوردند؛ حقیقت این است که برای واردات خودرو به هیچ خودروی فرسوده ای نیاز نیست و آن چه که توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده اعلام شده، لزوم ارائه گواهی اسقاط آن هم توسط واردکننده است.
به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، بعد از ارسال بخشنامه واردات خودرو های کارکرده به مجلس، یک نماینده مجلس مفاد این بخشنامه ۷ بندی را منتشر نمود که آخرین بند آن به موضوع اسقاط خودرو های فرسوده و واردات خودرو مرتبط می باشد.
آخرین بند بخشنامه واردات خودرو های کارکرده به موضوع الزام اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی اشاره دارد که مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.
بدنبال این مساله برخی افراد سودجو و دلالان، حقیقت بخشنامه را کمی دستخوش تغییر داده و با شایعه پراکنی اعلام نمودند که با داشتن (خود) خودروی فرسوده می توانید برای واردات خودرو های کارکرده خارجی با عمر حداکثر پنج سال اقدام کنند؛ بر این اساس این مساله آغازی برای انتشار آگهی های فروش خودرو های فرسوده در بعضی سایت های خرید و فروش شد؛ تا جایی که قیمت برخی خودرو های مدل پایین همچون پیکان های دهه ۵۰ و ۶۰ به شکل عجیبی بالا رفته و حتی تا ۵۰۰ میلیون تومان هم پیش رفت.
همین طور شایعه شد که شرط ترخیص خودرو های وارداتی، اسقاط خودروی فرسوده است؛ بدین سبب برخی به تب و تاب این افتادند که خودروی فرسوده خودرا با قیمت های فرای تصور به فروش بگذارند.
طی چند ماه اخیر، بحث اسقاط خودرو های فرسوده بسیار داغ بوده و طی چندین نوبت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده بر لزوم ارائه گواهی اسقاط برای شماره گذاری خودرو های نوشماره، خودرو های وارداتی و طرح جایگزینی خودرو های فرسوده تاکید کرده است.
البته طبق اعلام ستاد مذکور برای شماره گذاری هر نوع وسیله نقلیه نوشماره شامل خودرو، موتورسیکلت و خودرو های سنگین نیاز به ارائه گواهی اسقاط توسط تولیدکننده یا واردکننده لازم است و این مساله صرف خودرو ها نیست و بر این اساس، ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده، اخیراً در جدولی تعداد گواهی اسقاط برای شماره گذاری انواع خودروها را اعلام و رییس این ستاد اصرار کرد که تا زمان تصویب بخشنامه جدید، تمامی خودرو های تولیدی موظفند از گروه گواهی اسقاطِ مجاز جهت استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود بهره گیرند.
اما انتشار مفاد بخشنامه واردات خودرو های کارکرده، با توجه به این که به ارائه گواهی اسقاط خودروی فرسوده برای واردات اشاره نموده است، سبب شد که جریان سازی دروغی در بازار به راه بیفتد و پای خودروی فرسوده نیم میلیاردی را به آگهی های فروش باز کند؛ اما نکته ای که مردم بایستی بدان توجه نمایند و فریب این آگهی ها را نخورند این است که همانطور که در بخشنامه خودرو های وارداتی قید شده و همین طور ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده تاکید کرده است، ارائه گواهی اسقاط برای واردات لازم است و نه خود خودروی فرسوده و قیمت هر گواهی اسقاط از ۳۰ میلیون تومان فراتر نمی تواند برود.
به عنوان نمونه در یکی از این آگهی ها "پیکان بنزینی مدل ۱۳۸۲" با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان به فروش گذاشته است یا مدل ۱۳۸۳ آنرا ۴۰۰ میلیون تومان آگهی کرده اند و قید شده است که "مدارک تکمیل و آماده انتقال است و مختص طرح جایگزینی خودرو های فرسوده است."
موضوع آگهی های پیکان های فرسوده با قیمت های گزاف آنقدر داغ شد که طی روزهای اخیر، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو مشهد در نامه ای با اتاق اصناف مشهد اعلام نمود: " باتوجه به شایعه گرانی قیمت خودرو های فرسوده با مبالغ غیر واقعی و مشاهده چندین مورد در فضای مجازی، ایجاد تشویش اذهان عمومی درباب خرید و فروش خودرو های فرسوده، خواهشمند است ضمن پیگیری و اطلاع رسانی موضوع، جهت جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری و سوءاستفاده از شهروندان، اقدام لازم را مبذول فرمایید."
همه این ها درحالیست که از اساس، درج هرگونه قیمت خودرو از اردیبهشت ماه امسال در سایت های فروش اینترنتی ممنوعست.
سازمان حمایت در نامه ای به سایت های اینترنتی معاملات خودرو (خرید و فروش خودرو در بازار آزاد) فرمان داده بود بمنظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودرو ها شامل صفر و کارکرده، خوددداری شود؛ ضمن این که از سقف قیمت اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تجاوز نکند، برای خودروهایی که قیمت توسط اتحادیه بارگذاری نشده بصورت توافقی و بدون درج در آگهی فروش باشد؛ اما این مساله نه فقط تا حالا به درستی انجام نشده است و سایت ها درج قیمت دارند که بتازگی هم شاهد موارد این چنینی و پیکان های نیم میلیاردی هم بوده ایم.
گفتنی است؛ این عدم رعایت ضوابط خاص درج آگهی در سکوهای برخط دو سایت خرید و فروش درباب درج قیمت مسکن سبب شد که چند روز پیش، معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت در نامه ای به اتحادیه کشوری صنف کسب وکارهای مجازی، خواهان تعلیق فعالیت این دو پلت فرم شود و نماد کسب وکارهای آنها به سبب عدم رعایت ضوابط خاص درج آگهی به حالت تعلیق درآید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب