مروری بر عملكرد بهارستان نشینان در آستانه انتخابات،
مالیات بر ارزش افزوده بهبود یافت
بازاری: یکی از اقدامات مجلس یازدهم تصویب قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده در سال 1400 بود که جایگزین قانون آزمایشی سال 1387 شد. در قانون جدید خیلی از فرآیندها نسبت به قانون قبلی بهبود یافته که برای مثال مطابق مواد 5 و 13 این قانون، مبنای محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده مودیان عضو سامانه مودیان، صورت حساب الکترونیک افراد در این سامانه است و دیگر این مودیان الزامی به تسلیم اظهارنامه ندارند.
به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه، یکی از عناوینی که می توان به آن اشاره نمود عملکرد بهارستان نشینان در مجلس یازدهم است، عملکردی که می تواند باتوجه به انتظارات و مطالبات چراغ راهی برای افرادی باشد که در دور بعدی بر کرسی مجلس تکیه زده و می توانند صدای مردم باشند و در امتداد تسهیل زندگی و پیشرفت کشور قدمهای اساسی بردارند.
ایسنا نیز در طول این مدت به بررسی عملکرد شاخص مجلسی ها در بخش های مختلف اقتصادی پرداخت که در سال ۱۴۰۰ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده به تصویب رسید و خیلی از فرآیندهای وصول، رسیدگی، استرداد و دادرسی مالیات بر ارزش افزوده نسبت به قانون سال ۱۳۸۷ بهبود پیدا کرد.
بعد از جنگ جهانی دوم خیلی از کشورها برای تامین منابع مالی و افزایش کارایی نظام اقتصادی، به اصلاح ساختار مالیاتی خود اقدام نمودند که مهم ترین این اصلاحات «مالیات بر ارزش افزوده» بود. مالیات بر ارزش افزوده از سیستم های نوین مالیات ستانی است که امروزه در بیش از ۱۶۰ کشور جهان مورد استقبال قرار گرفته و اجرائی شده است که همین مورد مویدی بر اهمیت مالیات بر ارزش افزوده در ساختار مالیاتی کشورهاست.
این نوع از مالیات ذیل مالیات های غیرمستقیم (مالیات بر مصرف) طبقه بندی می شود که به سبب خاصیت های ذاتی و نحوه ی اجرای آن می تواند کارآیی بیشتری از سایر انواع مالیات های غیرمستقیم نظیر مالیات بر فروش در حلقه آخر داشته باشد.
در بیشتر کشورهای جهان مالیات بر ارزش افزوده مبتنی بر اصل مقصد (یعنی مشمول بودن مصرف کالاها و خدمات تولید شده داخلی و وارداتی و معاف بودن کالاها و خدمات صادراتی) اجرا شده است و در این نظام پرداخت کننده اصلی مصرف کننده نهایی است.
نظام مالیات بر ارزش افزوده در عمده کشورها همچون ایران با اهداف متعالی نظیر گسترش پایه های مالیاتی، انتقال بار مالیاتی از تولید و سرمایه گذاری به سمت مصرف، اجتناب از گرفتن مالیات مضاعف از کالاها و خدمات (جلوگیری از بروز پدیده آبشیاری بودن مالیات بر فروش در حلقه آخر) توسعه اطلاعات مالی و مالیاتی از فعالان اقتصادی و شفاف سازی کارهای اقتصادی و زنجیره های مختلف معاملیات و... تصویب و اجرا شد.
از مهم ترین اهداف و دستاوردهای نظام مالیات بر ارزش افزوده افزایش میزان شفافیت در فرآیندها و زنجیره عرضه کالا و خدمات (کلیه شئون نظام اقتصادی) بوده که از این طریق نقش تنظیم گری مالیات ها در سیاست گذداری های اقتصادی بالا رفته و هم چنین امکان دستیابی به سایر اهداف اقتصادی را فراهم می آورد.
مبانی نظری و ساختار اجرائی مالیات بر ارزش افزوده به شکلی است که ظرفیت درآمدی این پایه مالیاتی در مقایسه با سایر پایه های مالیاتی بیشتر (با توجه به هزینه های پایین وصول و اجرای آن) و در بازه زمانی کمتری قابل استحصال است.
لازم است که توجه گردد قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ از ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ لازم الاجرا و جایگزین قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ شده است.
در قانون جدید خیلی از فرآیندهای وصول، رسیدگی، استرداد و دادرسی مالیات بر ارزش افزوده، نسبت به قانون قبلی بهبود یافته است. برای مثال مطابق ماده (۵) و (۱۳) این قانون، مبنای محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده مودیان عضو سامانه مودیان، صورت حساب الکترونیک افراد در این سامانه است و دیگر این مودیان الزامی به تسلیم اظهارنامه ندارند.
هم چنین مطابق ماده (۱۴) قانون، سازمان امور مالیاتی حداکثر می تواند یک درصد پرونده های مالیاتی مودیان عضو سامانه مودیان (با اولویت مودیان بزرگ) را بررسی نموده و می بایست سایر اظهارنامه ها را بدون رسیدگی قبول کند. این حکم سبب حذف رابطه مودی و ممیز مالیاتی و تسهیل فضای کسب وکار می شود.
هم چنین مطابق ماده (۸) این قانون، سازمان امور مالیاتی مکلف است در صورت درخواست مودی، حداکثر ظرف یک ماه اعتبار مالیاتی وی را مسترد نماید و در غیر این صورت مشمول جریمه به میزان دو درصد در ماه می شود. این حکم نیز با صیانت از حقوق مودیان سبب افزایش انگیزه مودیان برای ثبت معاملات خود در سامانه مودیان و در نتیجه شفافیت اقتصادی می شود.
از دیگر موارد اصلاحی در این قانون می توان به تغییر بازتوزیع منابع مالیات بر ارزش افزوده و افزایش یک واحد درصدی سهم شهرداری ها اشاره نمود. (در قانون قبلی از ۹ درصد عوارض و مالیات بر ارزش افزوده سه واحد درصد به شهرداری ها اختصاص پیدا می کرد و طبق قانون جدید از ۹ درصد عوارض و مالیات بر ارزش افزوده چهار واحد درصد به شهرداری ها اختصاص پیدا می کند).
منبع: baazari.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب