تحقق کامل درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۳
بازاری: سازمان امور مالیاتی کشور با انتشار گزارشی از تحقق 1229 همت درآمد مالیاتی در سال 1403 آگاهی داد.
به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، اصلی ترین منبع درآمدی دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور درآمدهای مالیاتی به حساب می آید. در پروسه تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دولت با لحاظ ظرفیتهای اقتصادی کشور، شرایط کلان مالی و فاکتورهای موثر بر درآمدهای پایدار، رقم ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان را به عنوان پیش بینی درآمدهای مالیاتی در لایحه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد نمود. در ادامه پروسه تصویب، این رقم در قانون بودجه مصوب سال۱۴۰۳ کل کشور به ۱۲۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. این رقم نشاندهنده رشد ۵۱درصدی نسبت به درآمدهای مالیاتی وصول شده در سال ۱۴۰۲ است.
این در صورتی است که تحقق درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۱، رشد قابل توجهی معادل ۷۲ درصد را تجربه کرده بود. بنابراین، پیش بینی درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۳ بر پایه روندی تصاعدی و در عین حال با اتکا به اصلاحات ساختاری و ظرفیتهای بالفعل و بالقوه نظام مالیاتی انجام شده است.
دستاورد سازمان امور مالیاتی در ۱۴۰۳
افزایش رقم پیش بینی شده در بودجه سال۱۴۰۳ کل کشور برای درآمدهای مالیاتی، باتوجه به رشد چشم گیر تحقق درآمدهای سال۱۴۰۲، در شروع سال جاری از نظر خیلی از کارشناسان و مفسرین اقتصادی هدفی بلندپروازانه و دشوار ارزیابی می شد. برخی نیز تحقق این میزان درآمد مالیاتی را در تعارض با حفظ ثبات و آرامش در فضای اقتصادی و بازارها می دانستند.
با وجود چنین دیدگاه هایی و در شرایطی که اقتصاد کشور در سال قبل با رخدادهای کم سابقه و پیش بینی ناپذیری مواجه بود، سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر برنامه ریزی دقیق، تصمیم گیری هوشمندانه و اجرای اقدامات سنجیده و بموقع، موفق شد درآمدهای مالیاتی تحقق یافته را از سقف تعیین شده در قانون بودجه فراتر ببرد و عملکردی فراتر از انتظارات ثبت کند.
در همین راستا، یکی از اقدامات موثر سازمان، بهره برداری هدفمند از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم بود که با اتکا بر اشراف اطلاعاتی سازمان به کارهای اقتصادی و داده های مالی مؤدیان، امکان محاسبه و تشخیص مالیات صاحبان مشاغل خرد و پردرآمد را بصورت سیستمی فراهم ساخت. این اقدام، ضمن بهینه سازی پروسه مالیات ستانی در این گروه از مؤدیان، زمینه ساز افزایش دقت، عدالت و سرعت در تعیین مالیات متعلق شد و نقش به سزایی در پیشرفت درآمدهای مالیاتی ایفا کرد. فراهم کردن زمینه امکان انتخاب محل مصرف مالیات توسط مؤدیان مالیاتی منجر به افزایش رضایتمندی و مشارکت آنها در پرداخت مالیات شده و در نتیجه تمکین مالیاتی و افزایش ۸۳ درصدی مالیات ابرازی صاحبان مشاغل نسبت به سال قبل را به همراه داشته است.
با هوشمندسازی نظام مالیاتی در راستای ممانعت از فرار مالیاتی امکان شناسایی و ثبت نام حدود چهار میلیون مؤدی جدید فاقد پرونده برقرار شد و از این راه تعداد مؤدیان مالیاتی از حدود هشت میلیون مؤدی در سال۱۴۰۱ به حدود ۱۲ میلیون مؤدی در سال ۱۴۰۳ رسیده است.
پیاده سازی عملیاتی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و تولید اظهارنامه مالیات ارزش افزوده بصورت پیش فرض برمبنای اطلاعات خود مودیان منجر به افزایش تسلیم تعدادی اظهارنامه و همین طور ابراز مثبت، به ارزش اسمی بیش از ۴۵۶ همت شد. این رقم در مقایسه با سال قبل رشد ۷۳ درصدی داشته است. این میزان رشد در سال ۱۴۰۲ (نسبت به ۱۴۰۱) معادل ۵۲درصد بوده است. افزایش این ارقام حکایت از رشد تصاعدی ابرازی مؤدیان در اظهارنامه با اجرائی شدن قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان داشته است.
در راستای پیشرفت شفافیت مالی و استقرار عدالت مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور طی سال ۱۴۰۳ با بوجودآوردن و تقویت مرکز بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول شویی، اقدامات گسترده و هدفمندی را در شناسایی مؤدیان صوری و فراریان مالیاتی به انجام رساند. این مرکز، با بهره بردن از زیرساخت های داده محور و سامانه های هوشمند، به عنوان بازوی نظارتی سازمان، نقش موثری در شناسایی کارهای اقتصادی پنهان و ناقضان قانون ایفا کرده و سهم به سزایی در ممانعت از اتلاف منابع مالی دولت و احقاق حقوق عمومی داشته است.
از دیگر اقدامات برجسته سازمان در سال۱۴۰۳، اجرای گسترده حسابرسی سیستمی پرونده های مالیاتی بود. این رویکرد نوین سبب کاهش تمرکز نیروی انسانی بر رسیدگی به پرونده های خرد و کم ریسک شده و در عوض، ظرفیت کارشناسان و ماموران مالیاتی برای رسیدگی به پرونده های کلان، مهم و پیچیده در کوتاهترین زمان ممکن برقرار شد. اجرای این سیاست، به پیشرفت راندمان سازمان و تسریع در پروسه تعیین مالیات های واقعی در گستره ای وسیع از پرونده ها انجامید و شرایط تحقق وصول عادلانه و موثر مالیات در سال مذکور را فراهم ساخت. در حوزه حل و فصل اختلافات مالیاتی نیز، سازمان با اتخاذ نگاهی نظام مند و تقویت فرآیندهای اجرائی هیأت های حل اختلاف، زمینه بهبود عملکرد این هیأت ها را فراهم نمود. تمرکز بر برنامه ریزی هدفمند، نظارت مستمر و بهینه سازی روند برگزاری جلسات، منجر به افزایش ۳۲درصدی صدور آرای مالیاتی در این هیأت ها نسبت به سال قبل شد. این امر نقشی کلیدی در تسریع قطعیت یافتن پرونده ها، افزایش وصولی ها و کاهش زمان بلاتکلیفی مؤدیان و سازمان ایفا کرد.
همچنین، سازمان امور مالیاتی کشور با ادامه همکاریهای راهبردی و موثر با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت ابزارها و زمینه های حاکمیتی مالی، موفق به پیگیری و وصول بخش قابل توجهی از معوقات مالیاتی ابربدهکاران شد؛ اقدامی که ضمن بازگرداندن منابع مالی قابل توجه به خزانه کشور، قدمی بلند در راستای تقویت انضباط مالی، بازدارندگی موثر و اعتمادآفرینی در فضای مالیاتی کشور شمرده می شود.
عبور از سقف بودجه
سازمان امور مالیاتی کشور با وجود پیش آمدن شرایط غیرقابل پیش بینی در سال۱۴۰۳، توانست با بهره بردن از تدابیر نوآورانه و اقدامات بی سابقه در عرصه توسعه پایگاه های داده ای، هوشمندسازی فرآیندها، اصلاح روش های مالیات ستانی و ایجاد شفافیت مالی، تحولی قابل توجه در حوزه مالیاتی کشور رقم بزند. این اقدامات که با هدف تسهیل تمکین مالیاتی و ایجاد فرهنگ پذیرش مالیات در بین آحاد جامعه صورت گرفت، منجر به تحقق درآمدهای مالیاتی به میزان قابل توجهی فراتر از پیش بینی های موجود در بودجه کل کشور شد.
در این راستا، میزان درآمدهای مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۳ به رقم ۱۲۲۹ همت رسید که این امر نشان دهنده رشد قابل توجه ۵۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ است. از مجموع این درآمد، مبلغ ۸۰۱ همت بوسیله مالیات های مستقیم حاصل شد؛ درحالی که ۴۲۸ همت دیگر بوسیله مالیات بر کالا و خدمات تامین شد.
این موفقیت نشان دهنده اراده راسخ دولت و سازمان امور مالیاتی در تحقق شفافیت اقتصادی و تقویت منابع مالی کشور است و نویدبخش تحولی اساسی در نظام مالیاتی و اقتصاد کشور در آینده ای نه چندان دور است.
نمودار شماره ۱- روند وصولی درآمدهای مالیاتی
نمودار شماره ۲- نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی
نمودار شماره ۳- رشد نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی (بانک مرکزی)
نمودار شماره ۴- درصد رشد سالیانه درآمدهای مالیاتی (در مقایسه با سال قبل)
نمودار شماره ۵- نسبت مالیات به هزینه های جاری دولت
نمودار شماره ۶- نسبت مالیات به منابع بودجه عمومی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب