وزیر امور خارجه اعلام كرد:

۶ اولویت راهبردی دیپلماسی اقتصادی كشور

۶ اولویت راهبردی دیپلماسی اقتصادی كشور

بازاری: وزیر امور خارجه از تعیین ۶ اولویت راهبردی برای حوزه دپیلماسی اقتصادی كشور اطلاع داد.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در این ارتباط اضافه كرد: با عنایت به جهت گیری كشور و وزارت امور خارجه به سمت تشكیل روابط اقتصادی خارجی و همینطور كمك به بخش خصوصی در جهت فعال تر شدن در این حوزه، از ابتدای دولت دوازدهم تصمیم بر این شد كه ساختار وزارتخانه دستخوش تغییر و تحول شود.
وی خاطرنشان كرد: تشكیل معاونت اقتصادی با این هدف در دستور كار مجموعه وزارت خارجه قرار گرفت.
وزیر امور خارجه با بیان این كه معاونت اقتصادی از بهمن سال گذشته(۱۳۹۶) در این وزارتخانه عملیاتی شده است، اظهار داشت: هدف از تولید این معاونت تسهیل امور است چون كه مجموعه مزبور نه توانایی و نه این وظیفه را دارد كه در حوزه تصدی گری روابط خارجی اقتصادی مداخله كند.
رئیس دستگاه دیپلماسی كشور تصریح كرد: بیشتر فعالیت ها در این حوزه باید از ناحیه بخش خصوصی باشد ولی مسئولان و كارشناسان وزارتخانه مربوطه كمك حال فعالان اقتصادی خواهند بود.
ظریف در ادامه گفت وگو با برنامه «اقتصاد به وقت بهار» رادیو اقتصاد، اضافه كرد: سه حوزه واردات (فناوری، سرمایه و گردشگری) و سه حوزه صادرات (كالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی كار متخصص) بعنوان شش اولویت راهبردی برای حوزه دیپلماسی اقتصادی كشور در نظر گرفته شده است.
وی ضمن اشاره به نام گذاری سال ۹۷ به نام سال «حمایت از كالای ایرانی» از جانب مقام معظم رهبری، اظهار داشت: از این تعداد سه حوزه از قبیل واردات فناوری، سرمایه و صادرات كالاهای غیرنفتی ارتباط مستقیم با بحث شعار سال دارد.
وزیر امور خارجه اضافه كرد: نتیجه واردات فناوری و سرمایه منجر به ارتقای كیفیت كالاهای ایرانی و همین طور امكان رقابت این اقلام در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
ظریف ابراز امیدواری كرد كه با ساز و كار جدیدی كه در مجموعه وزارت امور خارجه تولید شده، بتوان بیشتر در خدمت اهداف شعار سال بود.
وی همینطور در پاسخ به این پرسش كه "وزارت امور خارجه در سال پشتیبانی از كالای ایرانی برای تسهیل ورود كالاهای داخلی به بازارهای هدف چه برنامه هایی را مدنظر دارد؟"، اظهار نمود: اولویت های شش گانه دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی به تمامی سفارتخانه های ایران در خارج از كشور ابلاغ گردیده است.
وی اضافه كرد: كمك به تولیدكنندگان ایرانی با هدف شناخت بیشتر بازارهای موجود در كشورهای هدف و همین طور تعیین بهترین دریافت كنندگان صادرات كالاهای غیرنفتی ایران در دستور كار این سفارتخانه ها است.
وزیر امور خارجه در ادامه با بیان این كه بیشتر تمركز دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی معطوف بر كشورهای همسایه خواهد بود، تصریح كرد: اولین سفر رئیس جمهور در سال جدید به كشور تركمنستان و جمهوری آذربایجان خود گواهی صادق بر این مدعاست.
وی تصریح كرد: تسهیل صادرات كالاهای ایرانی و تولید مشترك در این كشورها از اهداف سفر مزبور بوده است.
ظریف اضافه كرد: خوشبختانه در جهت سفر اخیر رئیس جمهور ایران به جمهوری آذربایجان، كارخانه مشترك ایران خودرو و یك شركت آذری در این كشور به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی خاطرنشان كرد: اعزام هیأت های تجاری و اقتصادی مركب از كارآفرینان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به كشورهای خارجی از دیگر روش های مناسب جهت تسهیل عرضه كالاهای داخلی به بازارهای جهانی است.
وزیر امور خارجه در انتها تصریح كرد: این سیاست همواره مورد توجه وزارت خارجه بوده و در سال "حمایت از كالای ایرانی" با شدت و حدت بیشتری دنبال خواهد شد.



1397/01/13
16:49:58
5.0 / 5
4930
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا