مدیرعامل منطقه آزاد انزلی:
ترانزیت ایران و چین ارزان گردید
بازاری: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به راه اندازی مسیر جدید تجاری اروم چی چین، اكتائو قزاقستان و منطقه آزاد انزلی، اعلام نمود: مسافت فعلی حمل كالا از ۳۰ به ۱۲ روز كاسته می شود كه كاهش هزینه تمام شده ترانزیت كالا میان چین و ایران را دربرخواهد داشت. همینطور امكان ترانزیت ۱۰ میلیون تن كالا از مسیر منطقه آزاد انزلی فراهم گشته است.
رضا مسرور در گفت وگو با ایسنا، درباره خصوصیت ها و فرصت های كریدور بین المللی جدید تجاری در راه اروم چی چین، اكتائو قزاقستان و منطقه آزاد انزلی كه برای صادرات و واررات درخلال ایران و چین گشوده شده است، اظهار نمود: با عنایت به سیاست های راهبردی دولت چین در ارتباط با اجرای طرح بین المللی یك كمربند - یك جاده كه با هدف كاهش اتكا این كشور به مسیر موجود از كانال سوئز، مسیرهای جدید ترانزیتی میان این كشور و اروپا را جستجو می كند، این مسیر ترانزیتی تركیبی كه مرداد امسال با پهلوگیری نخستین محموله تجاری از این مسیر در مجتمع بندری كاسپین رسما آغاز به كار كرد و با هدف تولید مسیرهای جدید و تركیبی و به منظور افزایش ظرفیت بار در دریای خزر پیشنهاد و افتتاح شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: این مسیر از مركز اروم چی در غرب چین شروع می گردد و با عبور از خط ریلی چین - قزاقستان و منطقه ویژه اقتصادی خورگوس در مرز دو كشور به بندر اكتائو كشور قزاقستان رسیده و با طی مسیر در دریای خزر به بنادر منطقه آزاد انزلی متصل می گردد.
مسرور در مورد اقدامات صورت گرفته در جهت راه اندازی و تثبیت جایگاه این كریدور جدید تجاری، اظهار نمود: رایزنی با سفیران ایران در كشورهای چین، قزاقستان و سفرای كشورهای مزبور در ایران و حضور دركشورهای مسیر كریدور از اقدامات این سازمان است. همینطور تفاهم نامه همكاری با منطقه ویژه اقتصادی اكتائو و اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین منعقد شده و با سرمایه گذاران و مسئولان دولتی كشورهای چین و قزاقستان مذاكره شده تا مزایای كریدور مزبور برای طرفین معرفی شود.
به گفته وی، كنسرسیوم سه جانبه با حضور شركت چینی، كشتیرانی جمهوری اسلامی و منطقه آزاد انزلی برای حمل كالا در این مسیر تجاری هم تشكیل شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: در كنار حضور و حمایت مسئولان عالی رتبه كشور از نقشی كه كریدور اروم چی، اكتائو، انزلی می تواند در تقویت جایگاه ترانزیتی كشور ایفا كند، دیگر برنامه های این سازمان در جهت بسترسازی به منظور تسهیل و تسریع در راه مزبور برای فعالیت تجاری بازرگانان خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه كریدور جدید میان دو كشور ایران و چین پشتوانه مطالعات كارشناسی و پیگیری های چند ساله اخیر این سازمان در حوزه بین المللی و ملی را به همراه دارد، تصریح كرد: با عنایت به قدمت دیرینه مسیر ترانزیتی انزلی به اروپا و با شروع فعالیت این كریدور، امكان ترانزیت ۱۰ میلیون تن كالا از مسیر منطقه آزاد انزلی فراهم شده و مزیت اصلی این كریدور، كاهش مسافت نسبت به مسیر فعلی كالایی و در نتیجه كاهش زمان از ۳۰ روز در راه فعلی به ۱۲ روز در كریدور جدید است. همینطور كاهش هزینه تمام شده ترانزیت كالا میان چین و ایران را دربرخواهد داشت كه این مزیت ها در كسب و كار بین المللی رقم قابل ملاحظه ای است.
مسرور با اشاره به ظرفیت های این مسیر جدید برای ترانزیت كالای چینی به كشورهای منطقه همانند تركیه، عراق، سوریه و اروپا، اظهار داشت: با عنایت به رویكرد دولت چین در جهت كاهش اتكای ۸۵ درصدی این كشور به مسیر ترانزیتی از كانال سوئز، برای مبادله كالا با اروپا، می توان كریدور جدید را تا مرزهای ایران و تركیه جهت ترانزیت كالا به اروپا ادامه داد تا بعنوان مسیر جدید تجاری چین و اروپا ایفای نقش كند.
وی با اشاره به طرح توسعه ای اتصال بنادر كاسپین و انزلی به خط ریلی سراسری كشور، اظهار نمود: علاوه بر تبدیل شدن منطقه آزاد انزلی و كشور به مركز مبادله كالای كشورهای منطقه با چین و افزایش درآمدهای ارزی كشور، تولید فضای كسب و كار مناسب در سطح منطقه دیگر خروجی كریدور اروم چی، اكتائو، انزلی است كه با استفاده از پتانسیل های بندر كاسپین در دریای خزر، ظرفیت صادراتی بخصوص ترانزیتی كشور افزایش خواهد یافت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب