در گفت وگو با ایسنا مطرح شد
شركت های دانش بنیان علاوه بر بازار داخلی به بازار خارجی هم بیندیشند
بازاری: كارشناس ارشد مدیریت تكنولوژی با اشاره به اینكه هم اكنون با عنایت به افزایش قیمت دلار بعضی از شركت های دانش بنیان می توانند خدمات خویش را به بازار خارجی عرضه كرده و ارز وارد كشور كنند، اظهار داشت: در بازاریابی بیشتر به بازار داخل كشور فكر كرده ایم كه این اشتباه است و باید به بازارهای خارجی هم اندیشید.
امین خاكباز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه بودجه وزارت علوم 3 درصد بودجه كل كشور است، اظهار نمود: متأسفانه بعضی از كالاهای وارداتی به علت اینكه مشابه داخلی دارند، با نامی دیگر وارد می شوند.
این كارشناس ارشد مدیریت تكنولوژی خاطرنشان كرد: شركت هایی كه مقرر است با تكنولوژی روز كار كنند، برای تولید محصول به مواد، قطعات، امكانات و زیرساخت نیاز دارند و تا رسیدن به محصول هم باید هزینه بسیاری صرف كنند كه تسهیلات عرضه شده تنها بخشی از این موارد را پوشش می دهد.
وی خاطرنشان كرد: بودجه پارك های علم و فناوری 0.1 درصد بودجه وزارت علوم است كه رقم بسیار ناچیزی است؛ سال هاست بودجه هایی در وزارت علوم هزینه می شود، ولی باید در تجاری سازی سرمایه گذاری نماییم كه این امر صورت نمی گیرد تا جایی كه بعضی از اساتید كه نسبت به راه اندازی شركت دانش بنیان اقدام نموده اند، عنوان می كنند كه نیرو تربیت كرده، ولی حتی قادر به بیمه كردن آن ها نیستند و این نشان از محدودیت منابع مالی این شركت هاست.
خاكباز عنوان كرد: حقوق كارگر و متخصصین ایرانی نسبت به چین بسیار كمتر است و هزینه تمام شده كمتر در ایران ازجمله فرصت هایی است كه همه شركت ها بخصوص شركت های دانش بنیان می توانند از آن استفاده كنند.
وی بابیان اینكه یكی از اشكالات اساسی نشناختن مفهوم پارك علم و فناوری است، مطرح كرد: فرصت های بسیاری در شركت های دانش بنیان وجود دارد و باید به صورت جدی بر روی شركت های دانش بنیان سرمایه گذاری كرد و شركت های "های تك" كه دارای ارزش افزوده فراوان هستند، وارد بازار شوند. این شركت ها وقتی به موفقیت رسیدند پیشران نوآوری فناورانه در كشور خواهند بود.
این كارشناس ارشد مدیریت تكنولوژی با اشاره به اینكه در آینده، كشور به این سمت و بر اساس شركت های دانش بنیان و كارآفرین حركت خواهد كرد، اضافه كرد: خیلی از شركت های دانش بنیان وقتی مبادرت به دریافت مجوزهای مختلف می كنند، زمان بسیار زیادی را از دست داده و همین امر بعضاً باعث شكست طرح آن ها می گردد.
خاكباز ابراز كرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تصدی گری فاصله گرفته و همین امر باعث چالاكی این معاونت در دولت شده است كه می تواند الگوی مناسبی برای بخش های دیگر دولت باشد. عكس این مورد را می توان در مجموعه وزارت علوم مشاهده كرد كه متأسفانه چابكی لازم را ندارد.
این كارشناس ارشد مدیریت تكنولوژی مطرح كرد: خصوصی بودن شركت های دانش بنیان مهم می باشد چراكه فواید بسیاری دارد و باعث می گردد تا كارها با سرعت بیشتری پیش رود.
وی خاطرنشان كرد: باید از تركیه درس گرفت، چراكه خیلی از مردان این كشور پس از جنگ جهانی به اروپا مهاجرت كرده و بعد از بازنشستگی و فراگیری بعضی از علوم به كشور خود بازگشتند و فناوری را به نسل پس از خود منتقل كردند و شاید بتوان این امر را یكی از دلایل جهش صنعت و اقتصاد تركیه دانست.
خاكباز با تاكید بر اینكه در آینده، كشور به سمت شركت های دانش بنیان و كارآفرین حركت خواهد كرد، اضافه كرد: یكی از اشكالات حوزه دانش بنیان، دانش بنیان نبودن خود ما است، چراكه اعتقاد نداریم كه بازاریابی یك فن است و باید به تخصص ها احترام بگذاریم.
این كارشناس ارشد مدیریت تكنولوژی مطرح كرد: یكی از فرهنگ های غلطی كه صداوسیما به راه انداخته، این است كه برای نمونه عنوان می كند كه با 5 میلیون تومان می توان یك كسب وكار راه انداخت.
خاكباز با اشاره به اینكه هم اكنون با عنایت به افزایش قیمت دلار بعضی از شركت های دانش بنیان می توانند خدمات خویش را به بازار خارجی عرضه كرده و ارز وارد كشور كنند، اظهار داشت: در شركت های دانش بنیان عموماً به بازار داخل كشور فكر كرده ایم كه این اشتباه است و باید به بازارهای خارجی هم اندیشید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب